Gemeentelijke dienstverlening op de schop

Gemeentelijke dienstverlening op de schop

Gepost 15/06/2015

De dienstverlening van de gemeente moet op de schop en omgebouwd worden naar hedendaagse maatstaven. Snelle digitale dienstverlening vanuit je luie stoel. Gemeenten gaan met de tijd mee en bieden steeds meer producten en diensten aan zoals BOL.COM – ´vandaag besteld is morgen geleverd´.

De VVD heeft zich kritisch opgesteld over de inzet van het digitale loket tijdens de behandeling van het rekenkamerrapport ´Digitale dienstverlening´. Burgers, ondernemers en instellingen profiteren veel te weinig van de hedendaagse mogelijkheden. Vanuit nieuwe vormen van dienstverlening kan afhandeling versneld worden, kwaliteit worden verbeterd en de kosten van producten zoals uittreksel, verklaringen, parkeerkaart, evenementenvergunning etc. worden verlaagd.

“Hiervoor gaan de gemeentelijke processen flink op de schop” – aldus Henri van Ulsen. Het digitaal loket zal in 2017 sterk uitgebreid worden. Gemeentelijke producten kunnen straks zowel aan de balie als via het digitale loket worden gekocht.

De VVD wil duidelijke keuze maken op de wijze waarop producten worden aangeboden. Momenteel kan er via telefoon, post, fax, e-mail, digitaal loket en balie met de gemeente gecommuniceerd worden. Veel te veel: de VVD geeft de voorkeur aan het digitale loket. “Hierop dient stevig ingezet te worden om iedereen in onze gemeente hier maximaal van te laten profiteren”.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.